نماینده ی رسمی سیم و کابل افشار نژاد خراسان
نماینده ی رسمی سیم و کابل شاهین

فخاس قطب توسعه پایدار تولید فولاد در شرق ایران

درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت مجتمع فولاد خراسان در بازارهای داخلی و صادراتی شامل گندله، آهن اسفنجی، شمش و میلگرد در 10 ماهه 1402، با افزایش 41٫6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (102 هزار و 805 میلیارد و 565 میلیون ریال)، به 145 هزار و 592 میلیارد و 836 میلیون ریال رسید.

شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز شرق کشور، علی‌رغم چالش‌های پیش روی شرکت‌های فولادی به ویژه محدودیت تامین گاز در روزهای اخیر، کماکان روند موفق و رو به رشد خود را با گذشت ۱۰ ماه از سال جاری حفظ کرده است. ثبت رکوردها و موفقیت‌های پی در پی در مجتمع فولاد خراسان در حالی رقم خورده که این شرکت، جزو معدود تولیدکنندگان فعال در سراسر زنجیره فولاد به شمار می‌آید؛ به نحوی که گندله و آهن اسفنجی در واحدهای گندله‌سازی و احیا مستقیم (بخش بالادست)، شمش فولادی در واحد فولادسازی (بخش میانی) و محصولات سبک ساختمانی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی در واحد نورد (بخش پایین‌دست) در این مجتمع عظیم صنعتی تولید می‌شوند.

تکمیل زنجیره ارزش در مجتمع فولاد خراسان

با توجه به اهمیت تامین پایدار خوراک مورد نیاز واحد گندله‌سازی (کنسانتره سنگ‌آهن)  و همچنین با هدف توسعه ظرفیت و تکمیل زنجیره تولید، «فخاس» طرح توسعه‌ احداث کارخانه کنسانتره‌سازی با ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال در محل معادن شهرستان سنگان را از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان در دست اقدام دارد. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۷۱ میلیون یورو در حال اجرا بوده و تا پایان آذر ماه امسال، با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۳۰ درصد همراه بوده است. بدون شک تکمیل و راه‌اندازی این پروژه علاوه بر اشتغال‌زایی قابل‌توجه در منطقه سنگان، نقش بسزایی در تامین کنسانتره مورد نیاز فولاد خراسان و همچنین بخشی از نیاز سایر فولادسازان بزرگ کشور ایفا خواهد کرد. شرکت مجتمع فولاد خراسان همچنین در تلاش است با توسعه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای متنوع در کارخانجات مختلف، ظرفیت تولید خود در واحدهای گندله‌سازی، احیا مستقیم و فولادسازی و نورد را به ترتیب به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن و سه میلیون تن در آینده نزدیک افزایش دهد. در همین راستا، این شرکت اقدامات لازم جهت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای طرح‌های توسعه‌ای به ویژه احداث کارخانه کنسانتره‌سازی را انجام داده است که از جمله می‌توان به خرید امتیاز برق به میزان ۲۴۰ مگاوات از شرکت برق توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی، خرید امتیاز گاز به میزان ۹۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت از شرکت گاز این استان، انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با هدف تامین پنج میلیون مترمکعب آب مورد نیاز کارخانه و همچنین انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت آب و فاضلاب استان‌ خراسان رضوی جهت احداث، بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات فاضلاب شهر نیشابور به روش بیع متقابل اشاره کرد. علاوه‌براین، شرکت مجتمع فولاد خراسان با هدف تامین پایدار بخشی از آب مورد نیاز خود و همچنین سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی فعال در سطح منطقه، مشارکت چشمگیری در پروژه انتقال آب خلیج فارس به شرق کشور داشته است؛ با این تفاسیر به جرات می‌توان گفت که «فخاس»، قطب توسعه پایدار تولید فولاد در شرق ایران به شمار می‌آید.

شرکت مجتمع فولاد خراسان علاوه بر حرکت در راستای توسعه همه‌جانبه تولید، همواره به دنبال ایفای نقش موثر خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز بوده است؛ «فخاس» اقدامات فراوانی در این زمینه انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به حمایت از اشتغال محلی در چارچوب الگوی اقتصاد مقاومتی، راه‌اندازی کارگاه‌های خود اشتغالی، کمک به تجهیز مرکز تخصصی دام سبک شهرستان فیروزه، تقویت کشت‌های بهره‌ور و کمک به توسعه کشاورزی در سطح استان، مشارکت در بهسازی شهرستان نیشابور، تعریف و جاری‌سازی پروژه‌های صیانت از منابع آب و خاک، برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی، اهدای تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و مشارکت در کمک‌های مومنانه به نیازمندان شهرستان نیشابور و روستاهای اطراف اشاره کرد.

بررسی عملکرد فولاد خراسان در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» شرکت مجتمع فولاد خراسان در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، موفق به تولید ۴۰۰ هزار و ۶۶ تن شمش فولادی شد که این میزان با افزایش ۷۱٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۳۳ هزار و ۶۸۵ تن) همراه بود. در ۱۰ ماهه امسال، تولید آهن اسفنجی «فخاس» به یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۱۰ تن رسید که حاکی از رشد ۲۵٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۰۲ هزار و ۳۸۴ تن) است. فولاد خراسان از ابتدای فروردین ماه تا پایان دی ماه سال جاری، ۵۱۸ هزار و ۴۷۸ تن محصولات سبک ساختمانی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی تولید کرد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش (۴۵۲ هزار و ۷۷۵ تن)، با افزایش ۱۴٫۵ درصدی همراه بود. این شرکت در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، موفق به تولید یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۷۲ تن گندله شد که نشان از رشد ۱۱٫۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۸۹ تن) دارد. مجموع تولید شرکت مجتمع فولاد خراسان در ۱۰ ماهه امسال، به سه میلیون و ۵۹۰ هزار و ۵۲۶ تن رسید که این میزان با افزایش ۲۰٫۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (دو میلیون و ۹۷۶ هزار و ۱۳۳ تن) همراه بود.

چلیپا کابل پویا نماینده رسمی سیم و کابل افشارنژاد خراسان ( صنعتی الکتریک خراسان) و سیم و کابل شاهین

 

تاریخ انتشار : 1402/11/08
کد : 98
تعداد بازدید: 110