نماینده ی رسمی سیم و کابل افشار نژاد خراسان
نماینده ی رسمی سیم و کابل شاهین

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: برخورداری از معادن غنی سنگ‌آهن، دارا بودن ذخایر عظیم گازی، دسترسی مناسب به آب‌های آزاد و...، از جمله مزایای صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید که با توجه به رشد و توسعه روزافزون تولید این فلز با اهمیت طی سالیان اخیر، می‌توان آینده روشنی را پیش روی تولیدکنندگان فولاد متصور شد.

 شرکت تولیدی پودر جوش ایران به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع مفتولی زنجان، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ با هدف تولید پودر روکش انواع الکترودهای جوشکاری جهت مصرف در کارخانه‌های الکترودسازی آغاز کرد. در ادامه با تولید پودر مورد نیاز جوشکاری زیرپودری«Submerged Arc Welding» در سال ۱۳۷۶، سبد محصولات مجموعه گسترش یافت. سپس در سال ۱۳۸۴، ما موفق به تولید انواع سیم‌های جوش زیرپودری شدیم و تا به امروز، فعالیت خود در راستای تامین‌ نیاز بازارهای داخلی و صادراتی به پودر و سیم جوش مصرفی را توسعه داده‌ایم.

وی در خصوص کاربرد محصولات شرکت تولیدی پودر جوش ایران، عنوان کرد: با هدف جوشکاری پیوسته در برخی قسمت‌ها همچون درزهای لوله انتقال گاز و آب، سیم جوش به صورت یک کلاف نامحدود وارد ساختار جوش شده و پودر هم جداگانه بر روی قوس الکتریکی ریخته می‌شود. لازم به ذکر است که ما از برخی مواد معدنی همچون اکسیدهای آلومینیوم، منیزیم، منگنز و انواع فروآلیاژها برای تولید پودر استفاده می‌کنیم و با توجه به اینکه یک واحد (R&D) بسیار قوی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را در اختیار داریم، با چالش خاصی در زمینه تامین مواد معدنی مورد نیاز خود مواجه نیستیم. در واقع ما سختی‌های فراوانی را برای رسیدن به این درجه از موفقیت متحمل شده‌ایم و هم‌اکنون به عنوان یکی از مطرح‌ترین تامین‌کنندگان پودر و سیم جوش در کشور شناخته می‌شویم.

مدیرعامل شرکت تولیدی پودر جوش ایران در همین راستا اضافه کرد: میزان تولید پودر جوش در واحدهای صنعتی فعال در این بخش، ارتباط مستقیم با وضعیت طرح‌های زیرساختی در کشور دارد و هرچقدر تعداد پروژه‌های عظیم زیرساختی در نقاط مختلف افزایش یابد، تولید و مصرف پودر جوش نیز رشد پیدا خواهد کرد. در عین حال، از اهمیت پودر جوش در پروژه‌های مرتبط با صنایع مختلف همچون پتروشیمی، پالایشگاهی کشتی‌سازی، خطوط انتفال آب و گاز و… نمی‌توان غافل شد و از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه خط لوله انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی ایران اشاره کرد.

رشد دو برابری صادرات در سال ۱۴۰۲

عضو هیئت مدیره و معاونت صادرات شرکت صنایع مفتولی زنجان در ادامه به عملکرد این هلدینگ در حوزه صادرات در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت، ما موفق به صادرات حدود سه هزار تنی از انواع محصولات خود شدیم که این میزان با افزایش دو برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بود؛ در حالی که پیش از این، رکورد صادرات ۹ هزار تن از محصولات هلیدنگ را ثبت کرده بودیم و به دنبال اعمال سیاست‌های نادرست ارزی مانند الزام به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما (رفع تعهد ارزی)، ناچار به کاهش میزان صادرات خود شدیم. از طرفی، قطعی برق و گاز مجموعه طی ۹۲ روز کاری در سال گذشته، به شدت تولید مجموعه را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل صادرات ما با کاهش همراه شد. در حالی که عدم تامین پایدار انرژی مورد نیاز شرکت‌های فولادی، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی آن‌ها طی سالیان اخیر تبدیل شده است، به نظر می‌رسد این معضل در سال جدید نیز ادامه پیدا کند که امیدواریم شاهد کاهش قطعی برق و گاز واحدهای صنعتی طی ماه‌های آینده باشیم.

مالکی تهرانی با اشاره به سبد متنوع شرکت صنایع مفتولی ایران و تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، مطرح کرد: سبد تولیدات هلدینگ شامل محصولاتی متنوع اعم از مفتول گالوانیزه، الیاف فولادی، (ACSR)، آرمور، فیلر جوشکاری (TIG)، سیم جوشکاری با گاز محافظ (MAG) و سیم جوشکاری زیرپودری می‌شود که علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل، به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، امارات، قطر، ایتالیا و اسپانیا صادر شده است. در حال حاضر پیشرفته‌ترین کابل‌های فشار قوی مورد استفاده در صنایع های‌تک، بتن‌های الیافی و همچنین سیم‌های گالوانیزه مورد نیاز صنعت کشاورزی در مجموعه صنایع مفتولی زنجان تولید می‌شود؛ در واقع این طیف متنوع از محصولات فولادی باعث شده است که اگر زمانی یکی از صنایع مصرف‌کننده تولیدات هلدینگ دچار رکود شد، ما بتوانیم به سرعت صنعت دیگری را با هدف درآمدزایی جایگزین آن کنیم و همواره به دنبال متنوع‌سازی تولید همگام با استانداردهای روز دنیا بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کلیه نهاده‌های تولید فولاد به غیر از تکنولوژی در ایران فراهم است و در دسترس شرکت‌های بزرگ فولادی قرار دارد، اظهار داشت: برخورداری از معادن غنی سنگ‌آهن، دارا بودن ذخایر عظیم گازی، دسترسی مناسب به آب‌های آزاد و…، از جمله مزایای صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید و بر همین اساس ایران باید از جایگاه مناسب‌تری در میان فولادسازان برتر جهان برخودار باشد. با این وجود با تولید بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد خام، ما همچنان در رتبه دهم جهانی قرار داریم و اگر کمی غفلت کنیم، این جایگاه را نیز به کشورهای مطرحی همچون ایتالیا واگذار خواهیم کرد.

آینده روشن پیش روی فولاد ایران

معاونت صادرات شرکت صنایع مفتولی زنجان با تاکید بر اینکه صنعت فولاد در ایران، از مزیت رقابتی مناسبی برخوردار است که بیش از هر صنعت دیگری زمینه توسعه اقتصاد کشور را فراهم خواهد کرد، خاطرنشان کرد: رقبای ما در جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، تلاش‌های فراوانی را در راستای مقابله با رشد تولید فولاد به کار گرفته‌اند که از جمله می‌توان به اقدام اخیر کاخ سفید در زمینه تحریم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور اشاره کرد. از طرفی، کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، بخشی از سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از معادن ایران تامین می‌کند و هدف‌گذاری بلندمدت در راستای رشد تولید فولاد و به دنبال آن توسعه اقتصاد خود کرده است. با این وجود، کماکان معتقدیم که صنعت فولاد ایران می‌تواند به مراتب کارآمدتر، پول‌سازتر و اشتغال‌زاتر از صنعت نفت باشد و امیدواریم به وعده اقتصاد معدن به جای نفت همگام با رفع محدودیت‌های جهانی و بین‌المللی در آینده جامه عمل پوشانده شود.

مالکی تهرانی در پایان ضمن ابراز نگرانی از نوسانات شدید نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، یادآور شد: با توجه به سیاستی که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد در سال جدید نزدیک خواهد شد اما آنچه در این بین حائز اهمیت بوده، تسهیل شرایط صادرات برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که باید به سرعت در دستور کار مسئولان و بخش‌های مرتبط قرار بگیرد


چلیپا کابل پویا نماینده رسمی سیم و کابل افشارنژاد خراسان ( صنعتی الکتریک خراسان) و سیم و کابل شاهین.

 

.

 

تاریخ انتشار : 1403/02/08
کد : 114
تعداد بازدید: 20